کد خبر: 2805
تاریخ انتشار: 23 اردیبهشت 1399 - 11:53
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:
آمایش شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های کشاورزی متناسب با قطب های تولید و گلوگاه‌های تجاری

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما باید آمایش و آرایش و سازماندهی مجددی از تعاونی ها و تشکل ها را در پهنه کشور داشته باشیم که با آمایش سرزمینی ما و توزیع فضایی قطب های کشاورزی همخوانی و تطابق داشته باشد.
به گزارش پات، دکتر حسین شیرزاد با تاکید بر این موضوع در ادامه، افزود: آمایش سرزمین یعنی اینکه توزیع فضایی جمعیت و فعالیت یا همان قطب های کشاورزی باید با توزیع فضایی تشکل ها همخوانی داشته باشد. برای اینکه این اتفاق روی دهد به یک سری داده های پایه از استقرار قطب های تولیدی و تجاری خود نیاز داریم و اینکه کجا تعاونی و تشکل موجود است. وقتی اینها را یک همسان سازی کنیم، خلاء ها به دست می آید.
وی در ادامه گفت: اگر بخواهیم به لحاظ تئوریکی و اجرایی این موضوع را بررسی کنیم باید اذعان داشت که در بخش کشاورزی، مشارکت و سازماندهی کشاورزان اساس تداوم و پایداری است. پس ایجاد نهضت مشارکت و سازماندهی کشاورزان در قالب نهادهای مشارکتی و مدنی، اساس پایداری مشارکت است.
رییس سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه تاکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بر حسب وظایف قانونی و ذاتی خود در طول ادوار گذشته این کار را حسب تقاضاهای موجود یا پیشنهادهایی که زیر بخش های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی داشته اند، اجرایی کرده است. اما تاکنون یک بررسی آمایش گونه برای اینکه ببینیم آیا تطابقی میان ظرفیت های موجود که همانا قطب های تولید هستند به لحاظ محصولی با سازماندهی ها وجود دارد یا ندارد، تاکنون انجام نشده است. این مهم به عنوان یک استراتژی و سیاست کلی در سال ۱۳۹۹،که سال جهش تولید نام دارد، در دستور کار قرار گرفته و به معاونت توسعه تعاونی ها و تشکل ها ابلاغ شده است.
به گفته دکتر شیرزاد، برای اینکه تحقق این موضوع، معاونت توسعه تعاونی ها و تشکل ها نیازمند همکاری چند وجهی از جانب همه عوامل و ذی نفعان و ذی ربطان از جمله زیر بخش های تخصصی است که هدایت فعلی و سیاست های آتی توسعه کشاورزی و تولید محصولات را بر عهده دارند. در ابتدا بایستی این قطب ها معرفی شده و برنامه های آتی ترسیم شود تا سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز زیرساخت های متناسب اجتماعی را که همانا موضوع نهادسازی می باشد، فراهم سازد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصت های تجاری در گلوگاه هایی که تحت عنوان "مناطق آزاد و کُریدورهای صادراتی" در کشور شناخته می شوند، اظهار داشت: ما از شرایطی برخورداریم که کمتر کشوری از این شرایط بهره مند است. ایران از لحاظ مرزهای مشترکی که به طور مستقیم با هفت کشور ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، عراق، افغانستان و ارمنستان دارد، دارای فرصت تجاری است.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از سیاست های سازمان که به معاونت توسعه تعاونی و تشکل ها ابلاغ شده است، موضوع ایجاد تمهیدات و زیرساخت های لازم برای استفاده از این کُریدورها جهت صادرات کالا و خدمات کشاورزی است.
رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: شبکه تحت پوشش سازمان برای موضوع درآمد و نقش آفرینی در چارچوب اساسنامه، نباید فقط به بازارهای داخلی اکتفا نماید و بایستی بازارهای منطقه ای و جهانی را هم مد نظر قرار دهد و از این فرصت استفاده کند.
دکتر شیرزاد در ادامه افزود: در زمینه تجارت خارجی، تشکل های موجود می بایست هدایت و حمایت شوند تا از این ظرفیت قانونی برای تجارت استفاده کنند. همزمان بایستی به صورت یکپارچه و هماهنگ با تشکل ها، اقدام به ایجاد تشکل هایی با رویکرد اصلی تجاری و بازرگانی داشته باشیم و یا اینکه تشکل های موجود را مجدداً سازماندهی کنیم. همچنین چه تشکل های موجود و چه تشکل هایی که سازماندهی می شوند، باید مجوزهای لازم از جمله کارت های بازرگانی و تجارت با خارج را دریافت دارند و موانع مرتفع گردد و زیرساخت ها همچون سردخانه، پایانه ها را فراهم و آماده کنند. چرا که بدون داشتن کارت بازرگانی، انجام معاملات خارجی غیر ممکن است. بدون داشتن زیرساخت ها و دپوی موقتی کالا در مبادی صادراتی، عملا این کار امکانپذیر نمی باشد، التبه شایان توجه است که در این زمینه موفقیت هایی را استان کردستان داشته است و استان های کرمانشاه، خوزستان، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان در حال انجام اقداماتی می باشند که هنوز کافی نیست.
وی تصریح کرد: ما در سال جهش تولید با مسئله مازاد قابل توجه محصولات کشاورزی مواجه خواهیم بود که اگر برای این موضوع فرصت های تجاری و صادراتی فراهم نشود باعث ایجاد اخلال در تنظیم بازار خواهد شد و باعث کاهش قیمت برای تولیدکننده و ضرر و زیان تولیدکننده یا منجر به افزایش سطح ضایعات می شود.
دکتر حسین شیرزاد با تاکید بر لزوم توجه به تشکل سازی هدفمند تصریح کرد: ما تشکل ها را سازماندهی و ایجاد نمی کنیم که صرفاً تشکلی داشته باشیم. هدف و منظور آن است که تشکل، سازماندهی یا بازمهندسی و یا به عبارت بهتر، آمایش شود تا منطبق با توزیع فضایی فعالیت های کشاورزی ما باشد و توزیع فضایی نهادهای مدنی و مشارکتی را نیز منطبق بر آن سازیم.
به گفته وی، مجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی از همه مساعی، تلاش ها و ظرفیت های قانونی خود برای اینکه شبکه به این سطح از توانمندی برسد، استفاده می کند و امیدواریم که در تحقق این مهم، اتحادیه های مرکزی نقش آفرینی داشته باشند و کارهای هدایتی شبکه را انجام دهند. این انتظار از اتحادیه های ملی و استانی نیز می باشد که در راهبری این موضوع به کمک سازمان بیایند و با ایجاد زنجیره و شبکه های اجرایی و عملیاتی و با استفاده از سیاست کشاورزی قراردادی، یک زنجیره پایدار تامین کالا را هم فراهم کنند.

secure image
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به اتحادیه مرکزی شرکت های تعاونی تولید روستایی ایران می باشد.